DU SKAL VÆRE ROBUST

DU SKAL VÆRE ROBUST

… og hvad vil det sige at være robust?

Betyder det, at du skal kunne tåle alt? Klare alt? Blive stående uanset hvad?

Nej. Ikke i min optik. Robusthed er et spørgsmål om at kende sig selv. Om at kunne og ville se ind i sig selv. Lære sig selv, sine styrker, sårbarheder og grænser at kende. Og vide, hvad der både giver og tager ens energi.  Dét er forudsætningen for at kunne opsøge og skabe ny energi, bede om hjælp eller sige fra – og dermed blive stående.

Vi hører ofte, at virksomheder og organisationer efterlyser robuste medarbejder. Men hvad mener de? Hvad er det præcis for egenskaber, de efterspørger? Medarbejderen, som tåler og klarer alt uden at kny? Der ikke stiller spørgsmål, siger fra, kender og italesætter sine grænser? Ansætter vi folk ud fra dén præmis – at de skal imødegå alt med oprejst pande – har vi skabt en situation, hvor der alene er fokus på, om den enkelte medarbejder er stærk eller svag. Ikke på om medarbejderne indgår i et robust fællesskab, en stærk organisation og sunde, trivselsfremmende strukturer. Hvem vinder på det?

Frem for at efterspørge robusthed som kvalitet – i f.eks. stillingsopslaget – vil det være et klogt greb at bryde ordet ned. Hvad betyder det i vores regi, i vores definition og virkelighed at være robust? Udover et mere præcist og levende stillingsopslag, tror jeg, at det vil give en spændende og udviklende drøftelse på mange arbejdspladser. Hvad forventer vi af medarbejderne, hinanden, strukturerne og vilkårene? For at vi kan sige: Vi har en robust arbejdsplads.

 

af Nanna Søllingvraae



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.