Trivsel er et ligegyldigt ord

Trivsel er et ligegyldigt ord

… meningen er vigtig

Hvad vil det sige at trives?

For at trives skal vi, over tid, have positive oplevelser indenfor fem parametre (Trivselsviften):

  • Positiv følelse (u-krævende nydelse i nuet)
  • Engagement (beslaglagt bevidsthed under en aktivitet)
  • Mening (at være del af og bidrage til noget større)
  • Præstation (at stå på tæer og lykkes – for egen skyld)
  • Sociale relationer (mindst én positiv relation)

Når vi halter på et eller flere punkter, trives vi ikke. Når vi arbejder med egen trivsel – eller når skoler, lærere og pædagoger arbejder med børnenes – skal der kigges på de fem parametre. Hvor er det, at barnet mangler at blive opfyldt? Og hvordan booster vi det netop dér?

Ofte ser vi, at mistrivsel på ét parameter gør, at vi overkompenserer på andre. F.eks. ved at spise eller drikke for meget (positiv emotion) eller ved at arbejde for meget (engagement og/eller præstation).

Vi kræver i dag rigtig høj præstation af børnene og gerne, at de udviser stort engagement. Men for hvem præsterer de? Hvor ofte er de ægte engagerede og oplever flow? Og hvad med de andre parametre?

Er en lang skoledag med mange aktiviteter, mennesker, indtryk og mange krav i sig selv et problem for trivsel? Måske for nogle elever. Eller måske handler det mere om,  at der i skoletiden – og børnenes liv generelt –  ikke skabes rum og rammer for, at alle trivselsparametre kan opfyldes. Oplever de f.eks. mening? At præstere for egen skyld? Tilstrækkeligt med positive relationer? Og “pauser” med plads til ukrævende nydelse?

Vi skal have mindre fokus på modpolerne trivsel/mistrivsel – mere fokus på at definere og differentiere ordene og det, de indebærer, for den enkelte.

af Nanna Søllingvraae



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.