Samtaleanalyse – bliv klogere på samtaler og deres reelle indhold.

Samtaleanalyse – bliv klogere på samtaler og deres reelle indhold.

Vi sætter i dette indlæg fokus på det lille ord ”men”.

I nogle tilfælde sender bruget af ordet ”men” et signal om, at der er noget på færde hos den talende.

Se nedenstående eksempel:

Sagt af en lærer til en skole/hjem samtale: Jeg oplever, at han er et aktivt og omsorgsfuldt barn, men det ville være dejligt, hvis han lærer, at give plads til andre.

Du kan blive klogere på den talende ved at gå på jagt i vedkommendes brug af ordet men. Hvad er årsagen til, at den talende siger to modsatrettede sætninger adskilt af ordet men? Er vedkommende bevidst om, at det på den lyttende kan virke som om, ordet ”men” visker første det af sætningen ud?

Andre eksempler:

Jeg er synes sejlturen gik fint, men jeg blev søsyg.

Jeg vil gerne overraskes, men alt med måde.

Han er en sød og rar dreng, men han har brug for at lære, hvordan han kontakter andre.

Hun er en aktiv og sund pige, men hun har brug for at tabe sig.

Jeg er glad for mit arbejde, men synes, der stilles for høje krav

Han er en fornuftig dreng, men er fuldstændig besat af computerspil.

Det går godt, men det er svært at holde gejsten.

Som ovenstående viser, kan et lille ord give dig et signal om, at det er her du skal gå på jagt i den andens eller din egen tale, for at blive klogere på, hvad der ligger bag ved det sagte.

Spørg f.eks.: Hvad er årsagen til, at du siger men?

Karin B. Pedersen, KAPE proces & rekruttering, karin@kapeproces.dk, Tlf. 42420393.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.